kprg26w01zyml8zhgf8n

2.0 TFSI-motor fra Audi kåret som ”International Engine of the Year” i kategorien

2.0 TFSI-motoren fra Audi har vundet ”International Engine of the Year”-prisen i kategorien fra 150 til 250 hk. En international ekspertjury bestående af 70 motorjournalister kårede den firecylindrede benzinmotor til vinder i klassen, og det var den 15. sejr i træk for en TFSI-motor fra Audi.

I juryens begrundelse anføres det, at den firecylindrede motor er ”en af de mest fleksible og alsidige motorer, der nogensinde er blevet udviklet – kort sagt: et multitalent.” Hans-Joachim Rothenpieler, som er den øverste chef for teknisk udvikling hos AUDI AG, uddyber denne styrke: ”Vi er meget glade for denne udmærkelse, fordi den hylder 2.0 TFSI-motorens alsidighed. Vi benytter den ikke kun som ren benzinmotor, men også som plug-in-hybridmotor og til drift med naturgas eller Audi e-gas.”

Hans-Joachim Rothenpieler er særligt stolt over TFSI-teknologiens succeshistorie. Audis tekniske chef kigger tilbage: ”Vi lancerede den første TFSI-motor i 2004. Siden da har vi hvert år opnået en kategorisejr med en TFSI-motor ved prisuddelingen. Fra 2005 til 2009 vandt Audi toliterskategorien med 2.0 TFSI-motoren, og fra 2010 til 2018 den større klasse med den femcylindrede 2.5 TFSI. Efter skiftet i 2019 fra kategorier baseret på slagvolumen til kategorier baseret på hestekræfter er den toliters firecylindrede motor nu tilbage på sejrsskamlen.

Forkortelsen TFSI står for turboladning og direkte indsprøjtning – en kombination, som Audi som den første bilproducent i verden satte i stor serieproduktion i 2004. Med den første 2.0 TFSI-motor, som var drivkraften i A3 Sportback, påbegyndte mærket sin downsizing-strategi, der erstattede slagvolumen med trykladning. I 2007 kom en ny motorgeneration – den såkaldte EA (Entwicklungsauftrag – udviklingsopgave) 888, som var konstrueret til det globale marked. Den blev produceret på fabrikken i ungarske Győr, i den kinesiske by Dalian og på andre fabrikker.

Denne “globale” motor er både egnet til en langsgående placering i de større Audi modeller og til en tværgående placering – også til koncernmærkerne Volkswagen, Škoda og SEAT. I løbet af årene er den løbende blevet tilført nye tekniske løsninger, og i den nyeste version omfatter den firecylindrede motor en særlig effektivitetsteknologi fra Audi: Den såkaldte B-cyklus-forbrændingsmetode er konstrueret særligt til dellastområdet – den langt overvejende driftstype. Ved en moderat kørestil opnår 2.0 TFSI-motoren en effektivitet som en motor med lille slagvolumen, mens den ved sportslig kørsel byder på dynamikken fra en stor motor.

2.0 TFSI-motoren findes i en lang række modeller i 10 forskellige Audi modelrækker, og dens ydelse rækker op til 245 hk. På biludstillingen i Genève i marts præsenterede Audi blandt andet Q5 som plug-in-hybridvariant, hvor 2.0 TFSI-motoren arbejder sammen med en kraftig elmotor. 

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk