ggrykohc5l7z3mehv3km

​En bil på 1.400 dage

1.400 dage, mere end 1.000 skitser, 5.000 kg ler og 1.000 l maling. Det er blot nogle at tallene bag konstruktionen af en ny bilmodel. Det er en proces, som varer 4 år, og den begynder med en designers håndværk med blyant og papir og afsluttes med den færdige bil på samlebåndet. I løbet af processen laves der biler af ler i faktisk størrelse, der skabes nye farver og stofstrukturer, og den nye bils interiør bliver fastlagt. 

  1. Briefing. Til at begynde med bliver der lavet et udkast til retningslinjerne for den nye model, som så bliver godkendt. De udgør den køreplan, som kommer til at definere bilens DNA, så hele processen skal følge disse angivelser. 
  2. Skitser. Designerne kan nu begynde at lave foreløbige skitser af den nye bil. De første versioner afspejler, “hvordan vi gerne vil have den til at se ud”, siger Jaume Sala, som er head of Interior Design hos SEAT, og til slut har vi et billede af den nye bil, som er “picture perfect”. I løbet af den 4-årige periode fremstiller de over 1.000 skitser. 
  3. Skabelse af det computerunderstøttede design. Når skitserne er fremstillet, genskabes de digitalt for at give den fremtidige bil rumfang. Dokumentet anvendes ikke blot til design af den nye bil, det anvendes også til dens tekniske overvågning. 
  4. Model af ler. Denne model i faktisk størrelse vejer 4 ton – det dobbelte af en almindelig bil. Den anvendes til fysisk at genskabe det udvendige design, og den formes konstant for at afspejle ændringer. Denne proces involverer også håndværket fra en dygtig håndværker, som udglatter og former modellen ved håndkraft. 
  5. En frossen model. Det er det endelige udvendige design, som er godkendt af koncernen. Den ser helt ægte ud, selv om det stadig er en model af ler. Der kan blive anvendt op til 5.000 kg ler i løbet af hele processen, indtil den fryses.
  6. Skabelse af farver. Color & Trim-afdelingen har ansvaret for at skabe de farver, der anvendes indvendigt i og udvendigt på den nye model. Deres arbejde begynder 2 år i forvejen med at samle idéer fra de nye tendenser inden for “områderne mode, arkitektur og produktdesign”, forklarer Jordi Font, som er leder af denne afdeling hos SEAT. Selv om de udarbejder 100 forslag og bruger 1.000 liter maling, så bliver der i sidste ende kun udvalgt 12 lakfarver til bilen.
  7. Sæder. Aspekter vedrørende “komfort og et godt udseende” overvejes nøje, når man udvikler et bilsæde, forsikrer Jaume Sala. Color & Trim-afdelingen er også involveret i denne del af processen, hvor de gør brug af en symaskine til at forberede mønstre, “som kombinerer de mest passende stoftyper og farver”, siger Jordi Font. 
  8. Indvendigt design. “Alt er orienteret mod føreren”, understreger Sala, som også forklarer, at vigtigheden af bilens touchscreen fungerer på den måde, at man først beslutter, hvor den skal placeres, og alt andet kommer så i anden række. Det indvendige design styres især af funktionaliteten. “Vi spørger os selv, hvor det ville være mest praktisk at opbevare en mobiltelefon, briller eller en flaske vand”. Derfor, konkluderer han, skal designet være “brugbart og effektivt”

Slutresultatet af alle disse sideløbende processer er en helt ny bilmodel. Efter 4 års intensivt arbejde fortsætter designteamet – for der er allerede et nyt projekt under opsejling.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk