sml1adsqnzmiokjvcvch

​Audi SQ7 TDI: En innovationsoffensiv

  • Den første S-model i Audi Q7-modelrækken
  • Verdensnyhed: Elektrisk drevet kompressor
  • Endnu en nyhed hos Audi: Et effektfuldt 48-volts delledningsnet og en elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering

Med en ydelse på 435 hk og et drejningsmoment på 900 Nm er den nye Audi SQ7 TDI* den stærkeste diesel-SUV på markedet. Den lægger sig også i spidsen blandt konkurrenterne, når det gælder mange andre tekniske områder. Dens nyudviklede 4.0 TDI-motor gør brug af en verdensnyhed: En elektrisk drevet kompressor giver SQ7 TDI fremragende igangsætningsegenskaber. Og så kører den 13,8 km/l ved blandet kørsel.

“Efter lanceringen af den succesrige SQ5* overfører vi nu også konceptet med en en S-model med dieselmotor til Q7-modelrækken. SQ7 TDI med V8 TDI-motor leverer forbrugstal som en sekscylindret motor. Den nye tekniske løsning med den elektrisk drevne kompressor i SQ7 TDI er en verdenspremiere blandt konkurrenterne. Hermed sætter Audi endnu en gang en tyk streg under sit løfte Vorsprung durch Technik“, udtaler Dr. Stefan Knirsch, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling.

Trykladningen – et samspil mellem tre ladere
4.0 TDI-motoren er blevet nyudviklet helt fra bunden. Den kombinerer præstationer, som er overlegne i forhold til konkurrenterne, med et lavt forbrug og garanterer maksimal dynamik. V8-motoren henter sin ydelse fra en slagvolumen på 3.956 cm3. De to udstødningsturboladere aktiveres selektivt og følger dermed princippet fra registertrykladningen, da der ved lav og mellemstor belastning kun aktiveres en turbolader. Den anden turbine tilkobles først ved højere belastninger. En elektrisk drevet kompressor supplerer især i det lave omdrejningsområde de to turboladeres arbejde og giver på den måde imponerende dynamiske igangsætningsegenskaber.

SUV’en sætter med sin ydelse på 435 hk og 900 Nm drejningsmoment ved 1.000-3.250 omdr./min. nye standarder i segmentet. Den accelererer fra 0 til 100 km/h på 4,8 sek., og dens tophastighed er elektronisk begrænset til 250 km/h. I henhold til den nye europæiske kørecyklus (NEDC) kører den hele 13,8 km/l. Det svarer til en CO2-emission på 189 g pr. kilometer.

Trykladningskoncept og energinet – elektrisk drevet kompressor og 48-volts delledningsnet
Den elektrisk drevne kompressor anvendes for første gang i verden i en serieproduceret bil. Den elektrisk drevne kompressor understøtter 4.0 TDI-motoren massivt ved igangsætning og acceleration fra lav dellast – det giver rendyrket dynamik uden turbotøven. Den er placeret i luftstrækningen bag ladeluftkøleren tæt på motoren. Da den elektrisk drevne kompressors opbygning af ladetryk ikke har brug for udstødningsenergi, kan den anvendes til enhver tid, og derfor er den løsningen på de traditionelle svagheder ved den klassiske turbolader. Med denne teknik er turbotøven noget, der hører fortiden til. Den elektrisk drevne kompressor gør på under 250 millisekunder den ladetryksenergi, der er nødvendig til en dynamisk kraftudfoldelse, tilgængelig for motoren. Den drives af en kompakt elmotor og kører sit kompressorhjul op til 70.000 omdr./min. På den måde opbygger 4.0 TDI-motoren en enorm kraft uden mærkbar forsinkelse – den er altid klar, når man giver gas. Det er et stort plus – især ved igangsætning.

Audi valvelift system (AVS) anvendes for første gang i en dieselmodel fra Audi. På både indsugnings- og udstødningsknastakslen er der to knastkonturer pr. ventil til rådighed. På indsugningssiden understøtter den ene knastkontur igangsætningen i forbindelse med den elektrisk drevne kompressor, mens de øvrige optimerer cylinderpåfyldningen og dermed ydelsen ved høje omdrejningstal. AVS-systemet på udstødningssiden giver mulighed for aktivering af den anden udstødningsturbolader. Registertrykladningen aktiverer to udstødningsturboladere så parallelt, at der ved lave motoromdrejningstal kun anvendes en turbolader, mens den anden så aktiveres ved højere belastninger og omdrejningstal. Dermed nyder kunden godt af en fremragende momentudfoldelse og en dynamisk respons i hele omdrejningstalområdet.

Udstødningen fra de to udstødningsventiler er hermetisk adskilt og forsyner hver en af de to turboladere. I det nederste omdrejningstalområde forbliver en ventil pr. cylinder lukket, så den fulde udstødningsstrøm kan forsyne den aktive turbolader. Når belastningen og omdrejningstallet stiger, åbner AVS den pågældende anden udstødningsventil. Derved aktiveres den anden udstødningsturbolader. I denne biturbodrift opnår motoren sin maksimale ydelse. Omskiftningen via AVS giver mulighed for en hurtig og præcis aktivering af den anden udstødningsturbine.

Effekten til den elektrisk drevne kompressor, der maksimalt udgør 7 kW, kommer fra det 48-volts delledningsnet. SQ7 TDI* gør brug af dette effektforøgede ledningsnet, som giver mulighed for de højtydende systemer elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering og elektrisk drevet kompressor. Til deres store effekt- og energikrav forefindes der under bagagerummet i delledningsnettet et separat 48-volts litium-ion-batteri med en nominel kapacitet på 470 Wh og en spidsbelastningseffekt på op til 13 kW. En DC/DC-omformer forbinder 48-volts- og 12-volts delledningsnettene. Den nødvendige energi indhentes gennem en effektforøget og yderst effektiv generator med en virkningsgrad på mere end 80 % ved en ydelse på op til 3 kW. Her er der tale om en såkaldt MOSFET-generator (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor), som reducerer elektriske tab og øger virkningsgraden. MOSFETs erstatter de hidtil anvendte dioder. Herudover understøtter 48-volts-lageret 12-volts ledningsnettet efter behov. Det reducerer også belastningen af 12-volts blybatteriet.

V8 TDI – flere tekniske highlights
Indsugningssiden på 4.0 TDI-motoren ligger udvendigt, og udstødningssiden med de to turboladere i et 90-graders indvendigt V. Denne konstruktion giver korte gasvandringer og dermed en spontan respons samt korte vandringer for udstødningsefterbehandlingen. Common rail-systemet opbygger et indsprøjtningstryk på op til 2.500 bar. Tændingstrykket opnår i mange områder af datafeltet 200 bar-mærket.

Den innovative termostyring og avancerede tiltag i krumtapaksel- og knastakseltrækket reducerer friktionen. Med kombinationen af en NOx-oxyderingskatalysator og en efterfølgende aktiveret SCR-katalysator, som er integreret i dieselpartikelfiltret og reducerer kvælstofoxiderne ved hjælp af en AdBlue-indsprøjtning, har V8 TDI-motoren en særligt effektiv udstødningsefterbehandling. I udstødningssystemet forstærkes den sportslige V8-lyd af en soundaktor. Føreren i SQ7 TDI kan selv vælge, med hvor meget lyd han vil gøre opmærksom på sig selv – det styrer han via systemet Audi drive select.

V8-biturbomotoren kombinerer med den elektrisk drevne kompressor et centralt element i den verdensomspændende dieselstrategi fra Audi. Med et stort drejningsmoment selv ved lave omdrejningstal og økonomiske forbrugstal er den også fremragende velegnet til markeder som USA. Dens motorkarakteristik kombinerer suveræn trækkraft med sportslig adræthed – enorme igangsætningspræstationer og en spontan respons.

Høj virkningsgrad – den 8-trins tiptronic
4.0 TDI-motoren i Audi SQ7 TDI* samarbejder med stærke partnere. Resultatet ses på køreegenskaberne: fra komfortabel cruising på motorvejen til dynamiske egenskaber på en bjergvej. Den nykonstruerede 8-trins tiptronic imponerer med sin høje virkningsgrad. Den skifter gear ekstremt hurtigt og effektivt og giver ved højere hastigheder mulighed for at rulle i tomgang. Et automatisk spærrende midterdifferentiale udgør det centrale element i det permanente firehjulstræk quattro. Det har en kompakt og let konstruktion og arbejder yderst nøjagtigt sammen med undervognsreguleringssystemerne.

Også på undervognen gælder princippet om letvægtskonstruktion – dens bærearme er primært fremstillet af aluminium. En elektromekanisk servostyring, køredynamiksystemet Audi drive select og luftaffjedringen adaptive air suspension med S-specifik afstemning er standard.

Kort efter markedsintroduktionen følger som ekstraudstyr et bremsesystem med ekstremt lette skiver af kulfiberkeramik. Audi tilbyder SUV’en med 20″-fælge på 285/45-dæk, som ekstraudstyr fås fælge på op til 22″ fra quattro GmbH’s program.

Opkoblet undervognsregulering
Som ekstraudstyr tilbyder Audi deres SQ7 TDI* med en køredynamikpakke med tre tekniske komponenter: sportsdifferentiale, elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering og firehjulsstyring. I SQ7 TDI anvendes den tæt integrerede undervognsstyreenhed (EFP). Den overtager den centrale aktivering af de regulerede støddæmpere, luftaffjedringen, sportsdifferentialet og krængningsmomentfordelingen. Ved at samle alle relevante undervognsfunktioner i en central styreenhed har udviklerne opnået en optimal opkobling og afstemning af funktionerne i forhold til hinanden. Kunden oplever dermed perfekte køreegenskaber i alle situationer.

Sportslig eller komfortabel – krængningsstabiliseringen
En ny løsning blandt konkurrenterne er den elektromekaniske, aktive krængningsstabilisering. Her adskiller en kompakt elmotor med en 3-trins planethjulsgearkasse stabilisatorens to halvdele. Hvis vejbanen er ujævn, frakobles de aktivt fra hinanden, hvilket øger kørekomforten. Ved sportsligt kørsel bliver rørene koblet sammen og drejet mod hinanden. Det reducerer krængningen, det vil sige bilens sidehældning, markant. Sammen med gearkassen leverer elmotorerne trinløst et moment på op til 1.200 Nm. Effekten er stramme og sportslige køreegenskaber – bilen krænger mindre i svingene, og tendensen til understyring reduceres endnu mere.

Det giver mulighed for en større tværacceleration og dermed hurtigere kørsel gennem sving. Den forreste og bageste stabilisator kan reguleres uafhængigt af hinanden. Denne aktive fordeling af stabilisatormomenterne mellem for- og bagakslen har en positiv indflydelse på køreegenskaberne. Bilens styrepræcision og adræthed øges markant.

Sammenlignet med konventionelle hydraulisk aktiverede stabilisatorer har det 48-volt baserede system fra Audi store fordele. Det kan levere mere kraft, det arbejder hurtigere og så aktiveres det allerede ved lave hastigheder. Da den ikke har behov for olie, er krængningsstabiliseringen desuden vedligeholdelsesfri og miljøvenlig.

Udpræget køredynamik og manøvredygtighed – firehjulsstyring i forbindelse med et sportsligt og direkte styretøj på forakslen
I forbindelse med firehjulsstyringen drejer baghjulene op til 5 grader. Det gør det lettere at parkere. Det mere direkte styretøj på forakslen på SQ7 TDI* øger køredynamikken. Afhængigt af situationen styrer baghjulene i modsatte eller samme retning som forhjulene – og dermed øges dynamikken og stabiliteten.

Stor adræthed i alle sving – quattro med sportsdifferentiale
For sportslige førere er det et af de centrale mål med køredynamikken: neutrale køreegenskaber helt ind i grænseområdet selv ved fuld gas. Især ved dynamisk acceleration ud af sving sørger sportsdifferentialet (ekstraudstyr) for stabile og præcise styreegenskaber. Ved hjælp af et variabelt drejningsmoment mellem hjulene på bagakslen skaber man en overlegen kontrol i sving. SQ7 TDI* presses herved målrettet ind i svinget. Selv hvis bilens bagende begynder at skride ud, stabiliserer quattro-sportsdifferentialet. Denne teknik tilbydes for første gang i Q7-modelrækken og er eksklusivt forbeholdt denne topmodel.

Letvægtskonstruktion – en innovativ multimaterialekonstruktion

Takket være en konsekvent letvægtskonstruktion er Audi SQ7 TDI* den letteste SUV i segmentet uden at gå på kompromis, når det gælder kollisionssikkerheden. Karrosseriet er konstrueret i en innovativ multimaterialekonstruktion: Varmeformede og ekstremt stabile plader udgør rygraden i passagerkabinen, og det udvendige karrosseri er fremstillet af aluminium. Tyngdepunktet er lavt – endnu en faktor for de sportslige køreegenskaber. Bilens cW-værdi ligger på fremragende 0,34.

Kraftfuld sportslighed – det udvendige design
Den nye Audi SQ7 TDI* imponerer med en afbalanceret kombination af et kraftfuldt og skærpet formsprog. Med en længde på 5,07 meter er den ca. lige så stor som basismodellen. Audi generne er umiskendelige – det gælder fx den skulpturelt udformede singleframe-kølergrill, den markante fremhævelse af hjulene og quattro-kanterne. Alle linjer og flader har en præcis og markant udformning, de understreger bilens bredde og dermed det solide helhedskoncept. SQ7 TDI har et nyt kølergitter i S-specifikt design på stødfangerne – det kan ses på luftindtagene i frontens sider, på spejlkapperne og på dørpanelerne i aluminium. Dens udstødningssystem munder ud i fire kantede afgangsrør.

Lys – standardmonterede LED-forlygter
Forlygterne har et markant tredimensionelt præg og en dobbeltpilformet signatur. De standardmonterede LED-forlygter og Matrix-LED-forlygterne (ekstraudstyr) samt det dynamiske blinklys bagpå understreger Audis førende rolle inden for lysdesign og lysteknik. I forbindelse med LED- og Matrix-LED-forlygterne udgør dagskørelyset sammen med blinklyset en dobbelt lyslederpil – en ny, umiskendelig lyssignatur i Audi familien. I forbindelse med Matrix-LED-forlygterne er fjernlyset inddelt i 30 separate lysdioder pr. forlygte, som lyser via tre reflektorer. Et kamera ved bakspejlet analyserer trafiksituationen. På grundlag af disse informationer kan styreenheden aktivere og deaktivere dioderne enkeltvis afhængigt af situationen eller dæmpe dem i 64 trin. Med de millioner af forskellige lysfordelinger, som det giver, oplyser disse yderst avancerede forlygter vejen på en fremragende måde uden at blænde andre trafikanter. Vejskilte oplyses med reduceret lyskraft, så føreren ikke blændes.

Matrix-LED-forlygternes funktionsomfang omfatter også det intelligente kurvelys, som opstår ved hjælp af en forskydning af lysets fokus. Når bilen er udstyret med MMI Navigation plus (ekstraudstyr), lyser det allerede ind i svinget, kort før føreren drejer på rattet, ved hjælp af rutedataene. De store LED-baglygter viderefører motivet fra forlygterne: Baglyset, der tændes, når tændingen tilsluttes, danner en dobbelt pil som i forlygterne. I de to øverste kamre ligger stoplyset, lygternes indre
har en markant udformning, virker lette og elegante.

Fem eller syv sæder alt efter behov
I Audi SQ7 TDI* vil passagererne opleve den største kabine blandt konkurrenterne. Afhængigt af kundens ønsker leverer Audi sin SUV med fem eller syv sæder. I anden række er der som standard monteret et tredelt ryglæn med segmenter, der kan klappes frem enkeltvis. Den tredje række, der fås som ekstraudstyr, kan klappes ind og ud elektrisk.

Kabinekvalitet med S-specifikt designsprog
Mere plads i kabinen sætter en ny standard i segmentet. De omsluttende luftdysepaneler og dekorlisterne understreger kabinens vandrette orientering og rummelighed. Komfortudstyret svarer til luksusklassen. I SQ7 TDI* kan kunden vælge mellem sportssæder og sportssæder Plus. De fold- og klapbare sæder letter adgangen til tredje sæderække (ekstraudstyr). Den elektriske bagklap er standardudstyr. SQ7 TDI forkæler med eksklusive detaljeløsninger i kabinen. De omfatter analoge instrumenter med grå baggrund og hvide visere, særlige velkomstskærmbilleder og S-logoer.

Det komplette kabinelys inklusive bagagerummet er udført i LED-teknologi. Det næste trin på udstyrslisten, belysningspakken, er inkluderet som standard. Her styrer kapacitive (berøringsfri) kontakter lyset i dørlommerne og læselamperne. I instrumentpanelet og dørbeklædningerne findes den såkaldte konturbelysning – ekstremt smalle LED-lysledere følger de store linjer. Som supplement kan man vælge ambientebelysningen. Den omfatter belyste panellister og ekstra konturbelysning i midtertunnelkonsollen. I topversionen kan føreren i SQ7 TDI iscenesætte kabinelyset. Via MMI er det muligt at indstille det i flere profiler og i fem zoner samt at regulere konturbelysningens farve i 32 trin i profilen ”drive select”.

Markant sportslig – eksklusive materialer, farver og udstyrselementer
Den nye SQ7 TDI* fås i 12 forskellige lakfarver. Den markante kølergrill og bundskjoldet, der omslutter de fire kantede afgangsrør, er fremhævet i mat twilightgrå. Med de omfangsrige udstyrsdetaljer kan SQ7 konfigureres på en både sportslig og elegant måde.

Kunden kan konfigurere sin SQ7 TDI på en både sportslig og elegant måde med de omfangsrige udstyrsdetaljer. Todelte dekorindlæg giver mulighed for forskellige materialekombinationer og endnu mere individualisering. Til SQ7 TDI kan man også vælge Design Selection Kodiakbrun: komplet læderindtræk med kontrastsyninger, Sport Plus-sæde med kodiakbrunt læder af typen Valcona og kontrastsyninger samt måtter i luksusvelour. Det todelte indlæg består af Sono aluminium og kulfiber-kobber-twillmønster og fås eksklusivt til SQ7 TDI.

Grafikker i høj opløsning – Audi virtual cockpit
Audi virtual cockpit (ekstraudstyr) med et diagonalmål på 12,3″ viser logisk strukturerede informationer i en brillant grafik. Ergonomien for føreren er fremragende, og betjeningen er selvforklarende. Føreren kan vælge visningsindstillingerne via multifunktionsrattet. Som supplement kan man vælge et head-up-display.

Kunden kan betjene MMI Navigation plus (ekstraudstyr) med MMI all-in-touch via en stor glasflade på midtertunnelens konsol, som giver fingeren aktivt feedback efter hvert klik. MMI-betjeningen giver mulighed for en intuitiv systemstyring – den forstår også begreber fra dagligdagens sprogbrug.

Høj processorhastighed – infotainment og Audi connect
MMI Navigation plus (ekstraudstyr), der er top-infotainmentsystemet i SQ7 TDI*, anvender anden generation af den modulopbyggede infotainmentkonstruktion. Takket være det integrerede LTE-modul og Wi-Fi-hotspottet, som er integreret i Audi connect-pakken, kan passagererne surfe med høj hastighed på deres mobile apparater. Med Audi connect-pakken får man omfattende onlinefunktioner i bilen.

Et nyt element er pakken “Audi connect Nødopkald & Service”, som også indeholder pakken myCarManager. Dermed kan kunden eksempelvis låse bilen og låse den op med sin smartphone samt kalde bilens status frem.

Audi smartphone interface er også et infotainmenthøjdepunkt: I bilen giver skræddersyede omgivelser på MMI-skærmen mulighed for en nem betjening af smartphones med iOS- og Android-styresystem.

I SQ7 TDI er der både eksklusive og innovative soundsystemer med ombord. I Bang & Olufsen Advanced Sound System styrer den digitale signalprocessor 11 kanaler med i alt 23 højttalere – på en sådan måde, at lyden er lige præcis og harmonisk på alle siddepladser. Fire højttalere, som er placeret i A-stolperne og forsynes via egne kanaler, overfører de dele, som udgør den rumlige højde – musikken kommer fra en stor virtuel scene. Nyudviklede højttalere og en ny forstærker med 1.920 W garanterer musiknydelse på allerhøjeste niveau. Også BOSE Surround Sound System, som genererer rumklangen med 19 højttalere, har to højttalere, som er placeret højere oppe i A-stolperne, til at skabe den tredje dimension.

Desuden kan der som ekstraudstyr klikkes to Audi tablets fast på forsædernes ryglæn. Blandt konkurrenterne er denne løsning det p.t. eneste udtagelige Rear Seat Entertainment på markedet. Disse Audi tablets gør dermed også infotainment på premiumniveau tilgængelig for bagsædepassagererne. Med integrerede underholdningsmedier og navigationskortet fra infotainmentsystemet giver disse Audi tablets en ubegrænset funktionalitet fra aktuelle top-Android-tablets i bilen.

Absolut topklasse – førerassistentsystemerne
Med 24 forskellige førerassistentsystemer er udvalget i SQ7 TDI* meget bredt, og føreren kan være sikker på at køre brændstofbesparende og komfortabelt. Den forudseende effektivitetsassistent understøtter eksempelvis føreren med ekstra informationer vedr. brændstofbesparelse i kombiinstrumentet. Det standardmonterede Audi pre sense city – en forudseende advarsels- og nødbremsefunktion til undgåelse af ulykker og til beskyttelse af fodgængere – gør SQ7 TDI endnu mere sikker.

adaptive cruise control med køassistent aflaster føreren ved kørsel i meget tæt trafik på brede veje ved kortvarigt at overtage styringen af bilen i mange situationer. Med den forudseende ACC er det muligt at foretage en forudseende tilpasning af hastigheden til vejens forløb og hastighedsgrænserne som eksempelvis ved indkørsel til bymæssig bebyggelse.

Lancering
Audi SQ7 TDI kan bestilles i Europa fra foråret 2016. Prisen i Danmark er endnu ikke færdigforhandlet. Men med prisen kommer et forøget standardudstyrsniveau i forhold til basismodellen. Det omfatter fx LED-forlygter, 20″-fælge, sportsligt udformede stødfangere og dørlister, den luftaffjedringen adaptive air suspension med S-specifik afstemning, elektrisk indstillelige, elopvarmede sportssæder i Alcantara og læder, dekorindlæg af børstet aluminium, 3-eget sportslæderrat med multifunktionsknapper og skiftekontakter og tyverialarm. Derudover byder Audi SQ7 TDI på den elektrisk drevne kompressor med 48-volts delledningsnet, der fås for første gang i en serieproduceret bil. Sound-udstødningssystemet giver som standard en sportslig og umiskendelig V8-lyd.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller:

Audi SQ7 TDI:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.De ovennævnte forbrugs- og emissionsværdier er foreløbige.

Audi SQ5 TDI:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 14,9;
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 177

Du kan finde flere billeder på Audi MediaCenter.
_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk